Zorganizowany wypoczynek dla młodzieży
11 Cze 2019

Islandia – kraj ognia i lodu

Naszą podróż do kraju Wikingów rozpoczęliśmy 30 maja 2019 r. Z lotniska w Gdańsku wystartowaliśmy do Reykjaviku, stolicy Islandii.  Różnica czasu i położenia geograficznego (blisko koła podbiegunowego) przyczyniła się do wzmożonej naszej aktywności. W czasie naszego pobytu pojęcie nocy praktycznie nie istniało – przez około 3 godziny trwał tylko zmierzch, podczas którego można było spokojnie nawet czytać J.

Nasza wycieczka obfitowała w wiele atrakcji, których długo nie zapomnimy. Mieliśmy okazję zwiedzić Reykjavik i jego atrakcje. Uczestniczyliśmy w spektaklu astronomicznym dotyczącym powstawania zorzy polarnej, a także przeszliśmy się przez sztuczną jaskinię lodową. Odwiedziliśmy sejm islandzki i zobaczyliśmy jak wygląda praca posłów podczas jego obrad.

Kolejny dzień obfitował w geologiczne atrakcje regionu południowej Islandii. Rozpoczęliśmy zwiedzanie od elektrowni geotermalnej, największej w Islandii, która dostarcza energię dla całej stolicy i okolicznych mieszkańców w promieniu jeszcze około 80 km. Zobaczyliśmy krater nieczynnego już wulkanu (obecnie jezioro wulkaniczne), potem przepiękny spektakl z udziałem największego gejzeru islandzkiego, a zakończyliśmy widokiem najsłynniejszego wodospadu Gullfoss, którego wody wpadały w głęboką szczelinę. Mieliśmy okazję zobaczyć także granicę płyt litosfery (strefę ryftu) w Parku Narodowym Bingvellir, gdzie stykają się dwie płyty tektoniczne: euroazjatycka i północnoamerykańska. Miejsce to jest bardzo ważne dla historii Islandii, ponieważ zebrał się tu po  raz pierwszy islandzki parlament, który jest jednym z najstarszych instytucji parlamentarnych świata.

Następnego dnia wypłynęliśmy w czterogodzinny rejs po Atlantyku, aby zobaczyć delfiny i wieloryby w ich naturalnym środowisku.

Kolejnego dnia udaliśmy się do Bessastaðir – oficjalnej  rezydencji prezydentów Islandii, gdzie mieliśmy zaszczyt spotkać się z prezydentem panem Guðni Th. Jóhannessonem i porozmawiaćz nim. Kameralne spotkanie przy kawie i ciastku na długo zostanie nam w pamięci. Następnie udaliśmy się do  Blue Laguny, najsłynniejszego geotermalnego kąpieliska kraju.

Wieczory spędzaliśmy na wspólnej integracji oraz kąpielach w basenie, do którego mieliśmy nieograniczony wstęp. Przyjemnie było zażywać kąpieli w gorących basenach przy temperaturze dochodzącej do 11-120C.

Po 5 dniach pobytu ze smutkiem opuściliśmy Islandię i powróciliśmy do Polski.

Nasza podróż nie odbyłaby się gdyby nie zorganizowanie i niesamowite zaangażowanie pani Joanny Cziżmowskiej – naszej królowej. Bardzo dziękujemy. Dziękujemy również naszej wychowawczyni pani Katarzynie Wędzelewskiej i pani Renacie Kałamaja, które sprawowały nad nami opiekę i starały się umilać nasz pobyt dodatkowymi atrakcjami.

Zuzanna Cywińska

• YouTube
Przeczytaj poprzedni wpis:
Wakacje z Księdzem Bosko 2019

Przedstawiamy informacje praktyczne, związane z wakacyjnymi wyjazdami