Zorganizowany wypoczynek dla młodzieży
18 Lis 2011

Wycieczka historyczna klasy 1 beta do Torunia

Dnia 18 listopada 2011 r. wraz z opiekunami: p. Drożyńskim i p. Bartoszkiem wyjechaliśmy na wycieczkę do Torunia.

Pierwszym celem było Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie. Tam dowiedzieliśmy się z czego i w jaki sposób robiono papier w przeszłości. Mieliśmy również możliwość samodzielnego czerpania kartki papieru od nabrania na sito masy papierniczej aż do jej sprasowania i osuszenia. Następnie pisaliśmy gęsim piórem, dowiedzieliśmy się, z czego i jak robiono książki oraz jak powstawały zdobiące je miniatury.

Następnie pojechaliśmy do Fortu IV w Toruniu noszącego niemiecką nazwę „Yorck”, gdzie zwiedzaliśmy podziemia i wnętrza fortu, a jeden z uczestników miał okazję przywdziać mundur pruskiego żołnierza. Od przewodnika dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek, np. że Toruń w XIX wieku był potężną twierdzą chroniącą Prusy przed atakiem Rosji a także, w jaki sposób forty były budowane i z jakich składały się elementów.

Kolejnym punktem wycieczki było Żywe Muzeum Piernika, gdzie młodzi instruktorzy przebrani w stroje z dawnej epoki posługując się staropolskim językiem wyjaśnili nam, jak dawniej pieczono pierniki. Następnie mogliśmy przekonać się sami, jak wyrabiano ciasto piernikowe, formowano je, pieczono i ozdabiano.

Ostatnią atrakcją była przechadzka po Toruniu, w trakcie której podziwialiśmy panoramę Wisły, przekonaliśmy się, że Krzywa Wieża jest naprawdę krzywa i odwiedziliśmy najsławniejsze gotyckie świątynie – kościół św.św. Janów, Najświętszej Marii Panny i św. Jakuba.

Na koniec kupiliśmy pierniki i wróciliśmy szczęśliwie do Bydgoszczy.